Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς μπανάνες…...



Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς μπανάνες…...

            Τις τελευταίες ημέρες με την θερμή προτροπή – διαφήμιση του Υπουργείου Παιδείας ( βλέπε σχετικά: Φ.14/698/131744/Γ1)  «υλοποιείται για δεύτερη συνεχή χρονιά και κατά το χρονικό διάστημα Οκτώβριος 2012 έως και Ιούνιος 2013 ένα πρόγραμμα διατροφής στα Δημόσια Δημοτικά Σχολεία της χώρας» με  τη  βοήθεια και την αφιλοκερδή (!!!) χορηγία της «κοινωνικά υπεύθυνης και ευαίσθητης» ΝΤΟΛ ΕΛΛΑΣ Ε.Π.Ε. Παρακαλούνται μάλιστα οι οικείοι Σχολικοί Σύμβουλοι και οι Διευθυντές σχολικών μονάδων στο πλαίσιο του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης όπως  μεριμνήσουν να αναδείξουν τα οφέλη της καθημερινής διατροφής φρούτων με σκοπό την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών των μαθητών μέσω της κατανάλωσης αυτών. Το εν λόγω πρόγραμμα ωστόσο περιλαμβάνει μόνο μπανάνες….. !!! Καταλήγοντας το σχετικό έγγραφο επισημαίνει (ευτυχώς….) την προαιρετική συμμετοχή στο «πρόγραμμα».
Πριν καταθέσω τον προβληματισμό μου και τη διαφωνία μου για τα εκπαιδευτικά οφέλη από το συγκεκριμένο «πρόγραμμα» επιτρέψτε μου να σας …συστήσω  την  παραπάνω εταιρία.  
  

  •   Αρκεί κάποιος να παρακολουθήσει το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Σουηδού Φρέντρικ Γκέρτεν με τίτλο «Bananas»  για να δει πώς η μεγαλύτερη φρουτοπαραγωγική εταιρεία του κόσμου δηλητηρίαζε εν γνώσει της τους εργαζόμενους των φυτειών στη Νικαράγουα, οι οποίοι κατέστησαν όλοι ανίκανοι προς τεκνοποίηση εξαιτίας των τοξικών παρασιτοκτόνων που χρησιμοποιούσε η εταιρεία στις φυτείες της. Η ταινία καταγράφει την πρώτη ιστορική δίκη στο ανώτατο δικαστήριο του Λος Άντζελες και τελειώνει με την ετυμηγορία των ενόρκων. Η ετυμηγορία ωστόσο τελεί ακόμα υπό έφεση. Όσο για τον Σουηδό δημιουργό του ντοκιμαντέρ, μέχρι σήμερα δέχεται μηνύσεις από την εν λόγω εταιρεία για να σταματήσει η κυκλοφορία του. Μία απαγορευμένη ταινία που η εταιρία σίγουρα δεν θα ήθελε να δει κανένας γονέας των μαθητών των σχολείων που επισκέπτονται οι αντιπρόσωποί της , με τη σύμφωνη δυστυχώς γνώμη του Υπουργείου Παιδείας. (πηγή: www.skaipatras.gr ).
  •    Η Διεθνής Οργάνωση Human Rights Watch σε έκθεσή της αναφέρει, ότι «εντόπισε παιδιά στο Εκουαδόρ τόσο νέα, ακόμα και 8 ετών, να εργάζονται σε φυτείες μπανάνας σε συνθήκες απαράδεκτες και σκληρές. Chiquita, Del, Monte, Dole, La Favonta, Bonta κατηγορήθηκαν επειδή χρησιμοποιούσαν φυτείες όπου εργάζονταν παιδιά». ( πηγή:  Σχετική ανακοίνωση του Π.Α.Μ.Ε. Εκπαιδευτικών  Ιωαννίνων ).
  •  Σύμφωνα με την παραπάνω ανακοίνωση  «είναι η εταιρία που έχει κατηγορηθεί, μαζί με άλλες για συνεργασία με κολομβιανές παραστρατιωτικές οργανώσεις για την παροχή «υπηρεσιών προστασίας» που περιελάμβαναν και τη δολοφολία συνδικαλιστών. Συνεχίζοντας η ανακοίνωση,  αναφέρεται στην αγγλική Guardian η οποία δημοσιεύει πως «το 2006 οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες μπανάνας στον κόσμο, Monte, Dole και  Chiquita, είχαν τζίρο 750 εκατομμυρίων δολαρίων στη Βρετανία», αλλά «πλήρωσαν όλες μαζί φόρο μόλις 235.000 δολάρια».
  •  Είναι πασίγνωστο, τέλος, πως οι τόσο ….θρεπτικές μπανάνες προέρχονται από φυτείες στις οποίες η συγκομιδή γίνεται από άγουρη παραγωγή, μεταφέρεται μέσα σε ψυγεία και στη συνέχεια ωριμάζει τεχνητά……
Η πρώτη μου απορία είναι, αν πραγματικά το Υπουργείο Παιδείας γνωρίζει ποια είναι τέλος πάντων η πολυεθνική DOLE- και όχι οι εργαζόμενοι στη χώρα μας- που με προκλητικό τρόπο μας  προτρέπει να συνεργαστούμε για να αλλάξουμε τις διατροφικές συνήθειες των μαθητών μας. Δεν αλλάζουν οι διατροφικές συνήθεις με ένα μισάωρο διαφήμισης……
Αλλά ακόμη κι αν δεν γνωρίζει πώς φτάνουν οι μπανάνες στην χώρα μας, είναι αδύνατο να τους διαφεύγει πως σε τούτο τον τόπο παράγονται εξαιρετικής ποιότητας και θρεπτικής αξίας πορτοκάλια, μήλα, ακτινίδια και λογιών λογιών εδώδιμα. Των οποίων η προώθηση βεβαίως πολλαπλώς θα ενίσχυε την ρημαγμένη εθνική οικονομία….
Προκύπτουν λοιπόν συγκεκριμένα ερώτηματα για την  στάση του Υπουργείου Παιδείας:
1.     Ποιους πραγματικά σκοπούς εξυπηρετεί το συγκεκριμένο «πρόγραμμα»;
2.    Σκοπεύουν να συνεχίσουν τη συνεργασία με την εν λόγω εταιρία εκθέτοντας τους μαθητές των Δημόσιων Σχολείων μας στην προώθηση ιδιωτικών συμφερόντων;
3.  Πώς σκοπεύουν να ενισχύσουν την εγχώρια αγροτική παραγωγή και να προωθήσουν ελληνικά προιόντα μέσα από κατάλληλα σχεδιασμένα προγράμματα κατανάλωσης φρούτων ;Αρχή φόρμας

      Το σημαντικότερο όλων  κατά την άποψή μου, είναι η αντιμετώπιση και η κριτική υποδοχή του όλου θέματος από εμάς, τους εκπαιδευτικούς, σεβόμενοι  την   παιδαγωγική και επιστημονική μας υπόσταση. Διότι το Υπουργείο Παιδείας φρόντισε να επισημάνει ρητά τον προαιρετικό χαρακτήρα του συγκεκριμένου «προγράμματος». Οι δε οικείες κατά νομούς διευθύνσεις, διαβίβασαν το σχετικό έγγραφο, ως όφειλαν. Εμείς όμως οι εκπαιδευτικοί, αληθινά πιστεύουμε, πως εξυπηρετούνται μέσω τέτοιων «προγραμμάτων», έστω στο ελάχιστο, εκπαιδευτικοί και παιδαγωγικοί στόχοι; Στο σημείο μάλιστα, να προβάλλεται και να αναρτάται στο διαδίκυο, από διάφορες  σχολικές μονάδες της χώρας, η σχετική παρουσίαση -διαφήμιση του προϊόντος στους μαθητές τους, ως σημαντική εκπαιδευτική δραστηριότητα. 
      Ας αντισταθούμε σε οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα μέσα στα σχολεία ακόμα και όταν έχει το μανδύα της........ "χορηγίας" .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου